Selasa, 7 September 2010

Resepi agar-agar kering.

macam ni lah kalau dijemur .....




ni..kita kasi close up sikit...baru nampak clear... tak berkabut..hihi




yang ni pulak boleh lah dibuat hantaran perkahwinan tapi kena la hias bagi cantik2 dulu....

Resepi agar-agar kering ni....dapat dari mak mentuaku.Setiap kali aidilfitri menjelma..mesti ada agar-agar ni.Aku pun suka tapi takut nak makan banyak-banyak sebab manis sangat-sangat.Orang kata 'manis cas'.Kalau aku lah yang makan mesti berkerut muka sbb manis sangat.
Selalunya ibu mertuaku...potongkan ia berbentuk kuboid.Mudah dan colourful.Walaupun nak buat tu agak rumit la sikit tapi disebabkan wajib ada di hari raya,jadi mak buat lah jugak.kekadang tu agar2 kering ni dijadikan hantaran perkahwinan..dihias dgn menarik sekali.

Bahan:

1 paket agar-agar rm2
1 kilo gula pasir
2 paket kecil gula batu( harga 50sen sepeket)
air aku tak pasti berapa banyak.. lupa nak tanya laaa...banta aja lah..

Caranya:

Kita rebus kesemuanya bersama air sehingga likat dan tuangkan dlm bekas-bekas dan masukan pewarna..
setelah beku potong dan jemur bawah matahari sehingga naik bunga gula seperti digambar..senangkan...tapi kalau musim hujan , jgnlah buat benda nih..bila lak nak kering kalo matahari tak da ya..tunggu hari panas laa...okeyy selamat mencuba rakan2..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan