Jumaat, 27 Ogos 2010

“Hasbunallah wa ni’mal wakil”

Bacalah “Hasbunallah wa ni’mal wakil”, zikir yang diucapkan oleh Ibrahim ketika dia dicampakkan ke dalam api sehingga api itu tiba-tiba menjadi sejuk dan tidak membakar tubuh Ibrahim. “Hasbunallah wa ni’mal wakil”, dan ini jugalah yang diucapkan oleh Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam ketika perang Uhud, kemudian Allah pun menolong baginda.


Ketika Ibrahim diletakkan di manjaniq, Jibril bertanya kepadanya: “Adakah engkau memerlukan aku?” Ibrahim menjawab: “Aku memerlukan Allah, bukan engkau”.


Laut itu bersifat menenggelamkan, dan api bersifat membakar. Tetapi air laut itu boleh menjadi kering, dan api boleh menjadi sejuk, disebabkan: “Hasbunallah wa ni’mal wakil”.


Musa melihat lautan di depan matanya dan musuh mengejar di belakangnya. Maka dia pun berkata:


“Jangan fikir (akan berlaku yang demikian)! Sesungguhnya aku sentiasa disertai oleh Tuhanku (dengan pemeliharaan dan bantuan-Nya), Ia akan menunjuk jalan kepadaku”.


(Surah Asy-Syu’ara’: 62)


Dia pun selamat dengan izin Allah. Sesungguhnya lindungan Allah tidak memerlukan perisai dan benteng.


Bertawakallah kepada Allah dan serahkan segala urusan kepada Nya dan redhalah di atas ketentuan-Nya dengan sepenuh hati. Mintalah perlindungan dan pertolongan kepada-Nya dan bergantunglah segala urusan kepada-Nya kerana sesungguhnya Dialah Dzat yang mencukupi dan menjamin segala keperluan makhluk-Nya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan